משחק תפקידים חי

משחקי תפקידים בכלל הם למעשה פעילות של יצירת סיפור מאולתרת ומשותפת. במשחקים משולבים אלמנטים של משחק הרפתקאות (בדומה קצת למשחקי "קווסט" במחשב), ואלמנטים של דמיון ומשחק תיאטרלי. דרך משחקי התפקידים ניתן לחוות עולם שונה, היסטורי או דימיוני לחלוטין, וזאת לא רק כצופה, אלא כמשתתף פעיל ויוצר.  משחקי התפקידים החיים (מת"ח), המוכרים בכינוי האנגלי (LARP (Live Action Role Playing, כוללים את המנחה, ה"במאי" של עולם המשחק, ושחקנים המגלמים דמויות הפועלות בעולם. בסוג זה של משחקי התפקידים, השחקנים מממשים את העולם המשחקי בפועל –  בתלבושות, אביזרים וכדומה.

משחק הוא הכלי המרכזי של גורי יונקים לרכוש כישורי חיים, ושל בני אדם – לייצר תרבות משותפת (על פי יוהאן הויזינחה). מדובר מצד אחד במרחב בטוח לביצוע ניסוי-וטעייה היפותטיים, ומצד שני – במרחב אינטנסיבי ומדמה חיים, המביא לידי ביטוי את דחפי המחקר והתחרותיות שלנו ומאפשר הטמעה אפקטיבית של המושג. משחקי תפקידים לימודיים הנם רתימה של אותו מנוע "משחקים בכאילו" הטבעי שמאפשר לנו ללמוד ולהתנסות בגיל צעיר, שיוצר הפנמה של ידע או כישורים ביתר קלות. יתרונו המרכזי של מדיום משחקי-התפקידים הוא בעומק ההזדהות הנוצרת עם הדמות המגולמת, על ידי ביצוע ההכרעות בשמה. זיכרון חוויות משחקיות מלווה את המשתתפים בהם לאורך זמן רב יותר ממרבית סוגי המדיה האחרים, מאחר שמדובר בדברים שנעשו, ולא נצפו בלבד.

ההצלחה הגדולה של חדרי הבריחה, הנפוצים לאחרונה ברחבי הארץ, מראה את הפוטנציאל הגדול של פעילות כזו. חדרי הבריחה מתמקדים בעיקר באלמנט צר של פתרון בעיות, אך מכניסים את המשתתפים למרחב רב מימדי ומבקשים מהם לשתף פעולה בקבוצה, ועל ידי כך מבנים בהם חוויה זכירה. משחקי תפקידים חיים מכניסים את המשתתפים לאשליה של 360 מעלות ומבקשים ממנו לחוות סיטואציית חיים שונה וחדשה שיוצרת מתח חיובי, חווייתי ומפתח אישיות.

המרחב המלא של משחקי התפקידים החיים טומן בתוכו מגוון גדול של כלים, חוויות וכישורים, המאפשרים ליצור מימד עמוק יותר של רגש והזדהות, המאפשר להבנות חוויות עשירות יותר ומגוונות יותר. כך אפשר להפנים מידע (למשל תקופה היסטורית) וכלי פעולה (משא ומתן, שיתוף פעולה קבוצתי) או פשוט לחוות כניסה לעולם אחר, לפעול מתוך עיניים של מישהו שאיננו אתם, והתמודדות עם מצבים שלא ניתקל בהם בחיינו הרגילים.

גלילה למעלה